Chemie a technologie ochrany životního prostření

Téma: Pokročilé oxidační procesy a jejich potenciál při čištění odpadních vod se specifickým znečištěním
Topic: Advanced oxidation processes and their potential in wastewater treatment with specific pollution
Školitel/Tutor: doc. Ing. Markéta Julinová, Ph.D.
Konzultant/Consultant: Ing. Štěpán Vinter, Ph.D.
E-mail: julinova@utb.cz
Pokročilé oxidační procesy (AOP) jsou aplikovány v případech kdy konvenčními fyzikálně-chemické a biologické postupy čištění odpadních vod bývají nedostačující pro dosažení požadované kvality čištěné vody. Největší výhodou AOP je jejich neselektivnost, tedy potenciál odstraňovat širokou škálu nežádoucích látek z odpadních vod. Nicméně, jako celá řada technologií i AOP mají svá omezení. Z tohoto důvodu je neustále potřeba dalšího výzkumu, především metod, které mají potenciál převedení do praxe. Zároveň je nutné mít na paměti environmentální i ekonomický aspekt komerčního využití. To se týká především energetické náročnosti technologie a eventuálního environmentálního zatížení spojeného s aplikací, mnohdy potenciálně škodlivých, chemikálií. Cílem práce bude nalezení vhodného AOP aplikovatelného na reálné odpadní vody obsahující specifické znečištění. Pozornost bude zaměřená mimo jiné na vysokomolekulární látky a odpadní vody s vysokými hodnotami CHSK.
Advanced oxidation processes (AOP) are applied in cases where conventional physico-chemical and biological wastewater treatment procedures are insufficient to achieve the required quality of treated water. The main advantage of AOP is their non-selectivity, i.e. the potential to remove a wide range of xenobiotics from wastewater. However, like many technologies, AOP has its limitations. For this reason, there is a constant need for further research, especially methods that have the potential to be translated into practice. At the same time, it is necessary to keep in mind the environmental and economic aspects of commercial use. This mainly concerns the energy requirements of the technology and the eventual environmental burden associated with the application of often potentially harmful chemicals. The goal of the work will be to find a suitable AOP applicable to real wastewater containing specific pollution. Attention will be focused, among other things, on high molecular weight substances and wastewater with high COD values.
Uchazeč musí mít ukončené vzdělání v magisterském programu (Mgr., Ing.) v oborech chemie, chemické technologie, ochrany životního prostředí nebo příbuzných oborů s praxí v laboratoři a přijatelnou znalostí anglického jazyka.
Candidate should have a MSc. degree or equivalent degree in chemistry, chemical technology, environmental protection or related fields with laboratory experience and satisfactory knowledge of English.
1.     Pan, H., et al. (2021). Recent advances in bicarbonate-activated hydrogen peroxide system for water treatment. Chemical Engineering Journal408, 127332.

2.     Xu, A., et al. (2011). Efficient degradation of organic pollutants in aqueous solution with bicarbonate-activated hydrogen peroxide. Chemosphere82(8), 1190-1195.

3.     Li, Y., et al. (2023). Advanced oxidation processes for water purification using percarbonate: Insights into oxidation mechanisms, challenges, and enhancing strategies. Journal of Hazardous Materials442, 130014.

4.     Dušek, L. (2010). Čištění odpadních vod chemickou oxidací hydroxylovými radikály. Chemické listy104, 846-854.