Technologie makromolekulárních látek

Pokročilé funkční polymerní membrány a filmy

Téma: Pokročilé funkční polymerní membrány a filmy
Topic: Advanced functional polymer membranes and films
Školitel/Tutor: doc. Ing. Jana Sedlaříková, Ph.D.
Konzultant/Consultant: Mgr. Magda Janalíková, Ph.D.
E-mail: sedlarikova@utb.cz
Praktické aplikace polymerních materiálů jsou značně limitovány jejich inertní povahou. Povrchové modifikace polymerů tak mohou významně zlepšit fyzikálně-chemické a biologické vlastnosti, jako je adheze, smáčivost, biokompatilita a antimikrobiální vlastnosti. Za účelem funkcionalizace polymerních materiálů lze využít kovalentní vazby bioaktivních molekul na povrchu polymeru, elektrostatické interakce nebo metody fyzikální adsorpce. Doktorská práce se bude věnovat modifikaci polymerních filmů a membrán s potenciálem pro využití v oblasti separačních technologií, obalových materiálů, pro prevenci tvorby biofilmu, nebo v systémech ke kontrolovanému dodávání aktivních látek. Pozornost bude soustředěna na studium vzájemných interakcí mezi biomolekulami a polymerní matricí.

Practical applications of polymer materials are significantly limited by their inert nature. This problem can be solved by surface modifications of polymers that can improve their physical-chemical and biological properties, such as adhesion, wettability, biocompatibility and antimicrobial properties. Functionalization of polymer materials could be performed by covalent bonding, electrostatic interactions or methods of physical adsorption. Doctoral thesis will be devoted to modifications of polymer films and membranes with potential applications in separation technologies, packaging materials, prevention of biofilm formation and in the systems for controlled delivery of active molecules. The attention will be focused on the study on the mutual interactions between biomolecules and polymer matrix.

Ukončené VŠ vzdělání technického nebo přírodovědného směru (Ing., Mgr.). Znalost anglického jazyka, schopnost samostatné tvůrčí práce, zkušenosti s prací v chemické a mikrobiologické laboratoři.
Completed university degree in technical or natural sciences (Ing., Mgr.). Knowledge of English language, abilities of independent and creative work, experiences with the work in chemical and microbiological laboratories.
1.      Makvandi, P., Iftekhar, S., Pizzetti, F. et al. Functionalization of polymers and nanomaterials for water treatment, food packaging, textile and biomedical applications: a review. Environmental Chemistry Letters 2021, 19, 583–611 doi:10.1007/s10311-020-01089-4

2.      Bhattarai, D.P., Pokharel, P., Xiao, D. Surface Functionalization of Polymers. In: Gutiérrez, T.J. (eds) Reactive and Functional Polymers 2020, 4. Springer, Cham. doi: 10.1007/978-3-030-52052-6_2

3.      Li, L.C., Xu, G.R., Yu, H.R. Dynamic membrane filtration: formation, filtration, cleaning, and applications. Chemical Engineering and Technology 2018, 41, no. 1, 7-18.

4.      Ulbricht, M. Advanced functional polymer membranes. Polymer 2006, 47, 2217-2262.